.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نقش رسانه ها در توسعه استان گلستان

رسانه ها با تبادل اطلاعات و آگاه سازی، به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه به شمار می روند اما در استان گلستان مشکلات مالی باعث شده تا رسانه از وظیفه توسعه ای خود دور شده و برای کسب درآمد بیشتر به تعریف و تمجید از مدیران بپردازند.

امروزه ما در عصری به سر می بریم که رسانه ها جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هستند. در جامعۀ اطلاعاتی امروز که خمیرمایه اصلی قدرت در آن اطلاعات و آگاهی است رسانه ها بعنوان منبع عظیم اطلاعات ، کلیدی ترین نقش را ایفا می نمایند.

ما اطلاعات را از کتابها ، خبرگزاریها ، روزنامه ها ، نشریات و رسانه های دیداری و شنیداری کسب می کنیم و همواره در معرض دریافت انبوهی از اطلاعات ریز و درشت و با درصدهای متفاوتی از تلفیق صدق و کذب و با موضوعات متنوع قرار داریم که زندگی ما را در امور مختلف مانند سیاست، اقتصاد، اجتماعی و فرهنگ جهت دهی می کنند .

رسانه ها به ما می گویند که مسئله چیست ؟ توسعه کدام است ؟ ما در کجا قرار داریم ؟ با دیگران چقدر فاصله داریم. لذا رسانه ها ، عامل مهمی در توسعه دانایی در جامعه هستند و با عنایت به توسعه و گسترش روزافزون و پرشتاب تکنولوژیهای رسانه ای در جهان ، رسانه به ابزاری قدرتمند جهت دستیابی به اهداف مختلف در جامعه و بویژه نزد افکار عمومی تبدیل شده است.

تولید و توزیع اطلاعات به وسیله رسانه ها در جامعه انجام می شود

استاد دانشگاه علمی و کاربردی گرگان سه و مسئول رشته روابط عمومی در این باره گفت: تولید و توزیع اطلاعات در جامعه توسط رسانه ها صورت می گیرد و درواقع  انسان بدون ارتباط زنده نیست و ارتباط نیز بدون رسانه و همچنین دنیای بدون رسانه یعنی دنیایی بدون تار و پود و از هم گسیخته.

مجتبی رضوانی در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز کرد: رسانه با انتقال اخبار و اطلاعات مختلف، باعث تشدید و تسریع ارتباطات می شود و می توان آن را به سلسله اعصاب جامعه تشبیه کرد که نکات ضعف، قوت، فرصتها و تهدیدهای موجود را به قوۀ عاقلۀ جامعه منتقل می کند.

وی افزود: می توان از توسعه به عنوان رشد موزون و همه جانبۀ وجوه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، مذهبی و ... در جامعه یاد کرد و همچنین در اطلاع رسانی و آموزش نقش مهمی دارد و این رسانه است که نقش فرهنگ سازی ، آموزش ، اطلاع رسانی ، نقد و در مجموع ارتقاء آگاهی افکار عمومی را به عهده دارد.

رضوانی با اشاره به اینکه رسانه در بعد مثبت می تواند تأثیر بسزایی در جامعه داشته باشد اظهار داشت: فرهنگ ، اقتصاد و سرمایه گذاری  و قواعد اجتماعی از طریق رسانه توسط رسانه معرفی  و به مردم منتقل می شوند و بطور کلی همه ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی با رسانه توانسته خود را پیدا کند.

وی تصریح کرد: رسانه می تواند  وضعیت شاخص های مختلف از جمله بیکاری ، اشتغال ، سلامت ، بیماری ، حوزۀ فرهنگی ، حوزه های عمومی و اجتماعی را جمع بندی و منتقل کند  تا مسئولان امر بدانند در چه وضعیتی هستند و چه اهدافی را می توانند دنبال کنند.

استاد دانشگاه علمی و کاربردی گرگان سه ادامه داد: در شرایط فعلی با توجه به تعریفی که از توسعه پایدار می شود ، تأمین مستمر نیازها و رضایتمندی افراد همراه با افزایش کیفیت زندگی از جمله مهمترین فاکتورهای آن محسوب می شوند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم و مورد توجه رسانه ها در راستای توسعه می تواند مسئله یابی و مسئله شناسی در تمام زمینه ها باشد که طی آن نیازها ، کمبودها و مسائل حوزۀ جغرافیایی مشخص می شود و همچنین خلاء های موجود ، اعم از برنامه ریزی ، منابع مادی و انسانی و غیره را می توان بعنوان عوامل بعدی در حوزۀ توجه رسانه نام برد.

رسانه با ارائه مشکلات می تواند مسیر آینده جامعه را روشن کند

رضوانی تصریح داشت: بر این اساس رسانه با بهره گیری از محتوای علمی ارتباطات و رسانه شناسی با استفاده از خاصیت پیش بینی علمی می تواند دست به آینده پژوهی بزند و اقتضائات مختلف آتی جامعه را مشخص سازد تا مسیر حرکت آیندۀ جامعه روشن شود.

وی اذعان کرد: فرایند رشد و توسعه رسانه ها و تکنولوژی های نوین ارتباطی در جامعه امروزی به گونه ای است که به راحتی صدای اعتراض یک پیرمرد کشاورز در روستایی دور افتاده به گوش عالی ترین مقام وزارت می رسد و یک فرد علاقمند به مباحث سیاسی در دورترین نقطه کشور به اندازۀ فردی که در مرکز سیاسی کشور زندگی می کند می تواند اطلاعات مفید در حوزۀ مورد علاقۀ خود را کسب نماید.

مدیر روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان تاکید کرد: امروزه به لحاظ جغرافیایی مهم نیست که شما در کجا زندگی می کنید ، مهم آن است که ابزاری جهت دسترسی به شبکه جهانی اینترنت داشته باشید آنگاه از آن طریق به کتب، نشریات، روزنامه ها، شبکه های رادیویی و تلویزیونی و خبرگزاریها دسترسی دارید.

وی ادامه داد: شناخت مسئولان امراز قدرت رسانه ، تعامل مثبت و بهره گیری از توان این ابزار مهم و قوی نیز می تواند از جمله مباحث قابل تأمل در این حوزه باشد.

قدرت رسانه ها به گونه ای است که تاثیرات فراوانی در مدیریت یک منطقه دارد. اما مدیران رسانه ها باید مراقب باشند تا از این قدرت در جهت مثبت استفاده کنند. متاسفانه در کشور ما به دلیل مشکلات اقتصادی برخی رسانه ها با چالش هایی رو به رو شده اند و به جهت تامین منابع مالی مورد نیاز مجبور هستند در مسیری خارج از مسیر توسعه ای به جای نقد و بررسی به تعریف و تمجید های رپورتاژی بپردازند.

درادامه رئیس خانه مطبوعات استان گلستان گفت: رسانه ها کانال ارتباطی بین مردم و دستگاه های اجرایی هستند وهمچنین نقش رسانه ها در رسیدن به توسعه در هر جامعه ای به ویژه در منطقه خودش بسیار مهم است.

علی منصوری رضی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اگر استان بخواهد به توسعه برسد و بخواهد حلقه های مفقوده را بیابد ، لازم است که مدیران دستگاه های  اجرایی به رسانه ها توجه کنند .

مدیران دستگاه های اجرایی به رسانه ها از نگاه تعریف و تمجید توجه می کنند

وی بیان داشت: در حال حاضر مدیران دستگاه های اجرایی به رسانه ها نگاهی در غالب تعریف و تمجید دارند و نیاز است که از این  غالب در بیایند و رسانه نیز باید تلاش کنند تا حقایق جامعه را در استان مطرح کنند.

منصوری رضی ادامه داد: باید رسانه ها تلاش کنند تا هماهنگی مناسب را بین مردم و مدیران به وجود بیاورند تا اثر بخشی مناسب را در حوزه توسعه داشته باشندو همچنین نقاط ضعف را در سطح جزء و کلان بیان کنند .

وی بیان داشت: مدیران باید بدانند که رسانه ها به عنوان چشم سوم جامعه نقش اطلاع رسانی دقیقی دارد و این وظیفه بر عهده رسانه ها مختلف است که این موضوع را به مدیران و مردم القاء کنند.

مدیر مسئول هفته نامه گلستان مهر عنوان داشت:رسانه ها در استان باید تلاش کنند تا زبان گویای مسائل مختلف در جامعه باشند .

وی با اشاره به مشکلاتی که در استان برای رسانه ها وجود دارد تصریح کرد: در رسانه های دیداری و شنیداری مشکلی که وجود دارد این است که به خوبی نمی توانند فضای نقد و بررسی را ایجاد کنند و در واقع در ارتباط با مسائل مقداری احتیاط می کنند.

مطبوعات با وجود مشکلات اقتصادی وظیفه به اصلی خود را عمل نمی کنند

منصوری رضی خاطرنشان کرد: مطبوعات رسالت اصلی خود را که ایجاد گزارش و خبرهای تولیدی که می تواند موشکافی در امر مدیریتی باشد را فراموش کرده اند و به گونه ای وابسته به ادارات شده اند.

وی افزود: مطبوعات به دلیل این مشکل نمی توانند به وظیفه اصلی خود عمل کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان نیز گفت: رسانه به عنوان مشاور در جامعه می توانند راهکارهای مورد نیاز را به مدیران ارائه دهند و همچنین می توانند در ارتقاء دانش ،بینش ، هوشمندی و بصیرت جامعه در حوزه های مختلف نقش داشته باشند.

غلامرضا منتظری ابراز داشت: رسانه می توانند بسیاری از نیازهای ضروری جامعه را از جمله در حوزه سبک زندگی به صورت آموزش های مستقیم و غیر مستقیم در اختیار مردم قرار دهند و همچنین رسانه ها مکتوب می توانند متناسب با استانداردها و نیاز مردم آراسته شوند و به این وسیله مورد استقبال قرار بگیرند.

وی اذعان داشت: مطبوعات در استان باید تلاش کنند تا به سمت تولید حرکت کرده و توجه به نیارزهای استان را برای توسعه همه جانبه با ارائه نظرات کارشناسان و متولیان امر فراهم کنند.

منتظری خاطرنشان کرد: کمک فکری مطبوعات در زمینه های مختلف می تواند اتاق فکری را  برای مسئولان ایجاد کند و با مطرح کردن دغدغه ها،مشکلات، کمبودها و کاستی ها به صورت صادقانه در بهبود وضعیت اجتماع و استان نقش داشته باشند.

وی تاکید کرد: اهل قلم و افراد با تجربه در این حوزه باید توجه بیشتری به حوزه مقاله نویسی در مطبوعات داشته باشند و همچنین مطالبی را ارائه کنند تا بتوانند به درستی مشکلات جامعه را مطرح کنند.

رعایت اصل صداقت و امانتداری در رسانه ها باید اساس کار باشد

این مسئول اصل صداقت و امانتداری را در نوشتن مطالب مهم دانست و یادآور شد: یک خبرنگار باید بتواند مطالب را هر آنچه که هست به گوش مسئولان و مردم برساند و نظرات شخصی خود را به هبچ وجه در ارائه مطالب دخالت ندهد./مهر


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.049 seconds.